Hilinia

Det är svårt att erkänna

Kategori: Everyday

Detta som jag kommer blogga om nu gör att jag måste svälja lite av min stolthet vilket gör lite ont faktiskt, men jag tänker inte våga erkänna att jag kan ändra mig och tänka på ett annat sätt efter att jag fått höra och fått saker förtydligade för mig. So here it goes...
 
Zara Larsson, igår när jag låg i min säng så tog jag mig faktiskt tiden att lyssna på hennes sommarprat, mest för att få mer argument på mina fötter om vilken manshatande liten tjej som säger sig vara feminist fast hon egentligen inte vet vad det betyder. I början av hennes sommarprat vägde hon upp till mina förväntningar, en 17 diva som tror att hon äger världen. 
 
Dock så tog hennes sommarprat en vändning bort från hennes musik och karriär. Istället började hon prata om feminism och sina åsikter kring det. Hon vred upp och ner på allt jag trodde hon tyckte och förklarade väldigt bra och pedagogiskt exakt vad hon menade med alla sina instagraminlägg och tweets. Jag lyssnade och försökte förstå och jag fröstod faktiskt vad hon sa. 
 
Att kalla sig för manshatare har jag tyckt varit samma sak som att säga att man är kvinnohatare och jag tycker att de flesta feminister har fått allt om bakfoten, vad som faktiskt är feminism. Feminism betyder jämställdhet, inte manshat. Jag är feminist för jag vill att kvinnor och män ska ha precis samma ställning och vara precis lika värda. Jag hatar inte män, jag hatar ojämställdhet. 
 
Vad sa Zara då? Jo, hon sa att hon var manshatare, men för henne betyder inte manshatare samma sak som det gör för mig. För henne betyder manshatare att man hatar machokulturen. Där pojkar uppfostras till att inte visa känlor, sätta kvinnor på plats, visa sig tuffa och äga världen. Det hatar Zara, det hatar jag med. Vilket betyder att jag också är manshatare, enligt Zara Larsson. 
 
Med andra ord fick hennes sommarprat mig att förstå att jag och Zara Larsson, tjejen som jag har tyckt haft en snedvriden syn på feminism, tycker precis som mig. Vi tycker exakt samma, bara att hon uttrycker det med andra ord än jag orden har betytt olika saker för oss, men vi har haft samma poäng hela tiden. Bara att jag inte lyssnat tillräckligt, dragit slutsatser för fort och dömt. Jag erkänner mitt misstag! 
 
Dock finns det fortfarnade saker jag har svårt med när det gäller Zara, hon har ett stort ego och jag har lite svårt för människor som inte är dåliga på att berätta hur bra dem är. Det är dock jag som person. Hon får vara som hon är, jag kommer dock inte beundra henne och hennes musik. Jag kommer dock beundra hennes åsikter om femisnim nu då jag håller med henne till 100% 
 
Så jag gör väl som många andra, som tycker att hon ska fortsätta att utrycka sina åsikter utan att bli mordhotad eller andra hot. För det är hon verkligen inte förtjänt av... 
#BACKAZARA
 
Kommentera inlägget här: